Tonsillitis - Ia Boleh Jadi Dari tonsil Stones

Tonsillitis - Ia Boleh Jadi Dari tonsil Stones

Tanda-tanda lazim Tonsillitis termasuk sakit tekak, hidung berair, jangkitan saluran pernafasan dan kadang-kadang sakit telinga dan sakit. Biasanya akan ada tonsillitis sekali atau dua kali setiap tahun, tetapi dalam kes-kes yang jarang berlaku lebih akan mengalami tonsillitis kronik, setelah beberapa kali setahun.

Jika anda seseorang yang mengalami tonsillitis kronik banyak kali setiap tahun, mungkin ada alasan di sebalik penyakit yang berterusan anda. Dalam kira-kira 75% daripada pesakit yang mengalami tonsillitis kronik, mereka juga mengalami keadaan yang dipanggil "Tonsilloliths" atau lebih dikenali sebagai "tonsil Batu". Batu tonsil adalah globs putih atau kuning yang terbentuk di dalam tonsil anda. Terdapat lubang pada tonsil anda dipanggil "crypts" yang seolah-olah untuk menuai batu-batu ini. Dengan diri mereka sendiri tonsilloliths biasanya tidak berbahaya, tetapi kadang-kadang ia boleh menyebabkan sakit tekak dan uncomfort.

Tonsilloliths lebih kerap daripada tidak menyebabkan nafas berbau kronik, jenis yang tidak hilang tidak kira berapa banyak anda memberus gigi anda. Tidak kira bagaimana baik kebersihan mulut anda, batu tonsil menyebabkan nafas berbau kuat yang yang khusus terbukti dengan itu bau yang unik. Kebanyakan orang menggambarkannya sebagai apa-apa dari bola rama-rama untuk najis. Tidak menarik untuk mengatakan sekurang-kurangnya.

Kebanyakan orang mengalami perasaan sesuatu yang terperangkap di bahagian belakang tekak mereka yang tidak akan hilang. Ini kerana batu telah terbentuk di dalam kubur tonsil, menolak ia keluar, menyebabkan uncomfort dan perasaan sesuatu yang terperangkap kembali ke sana.

Ada pelbagai cara orang membuang batu tonsil yang sedang dibuat dalam tonsil, tetapi yang paling popular adalah menggunakan tekanan dengan jari anda atau q-tip untuk mengenakan tekanan ke tepi tonsil menolak batu tonsil dan dalam. Satu lagi kaedah yang popular adalah menggunakan pik air atau irrigator pergigian untuk mengusir batu-batu tonsil dengan air. Berhati-hati di mana lisan unit pengairan yang anda beli, ada yang menggunakan sangat tinggi aliran air tekanan yang boleh mencederakan atau merosakkan tonsil anda, yang sangat sensitif.

Tonsil batu boleh menjadi mengganggu untuk sesiapa sahaja, tetapi dengan beberapa penyelenggaraan pencegahan, anda juga boleh menghalang mereka daripada terbentuk.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar