Gout adalah 10 kali lebih biasa di kalangan lelaki berbanding wanita

Gout adalah 10 kali lebih biasa di kalangan lelaki berbanding wanita

Gout terjadi apabila badan menghasilkan terlalu banyak asid urik atau tidak menghapuskan cukup itu. Asid urik yang berlebihan ke dalam bentuk kristal dan mendapat disimpan di sendi, tendon, dan bahagian-bahagian badan yang lain. Asid urik terhablur bertanggungjawab untuk keradangan pada sendi dan menyebabkan tajam, sakit yang terbakar di kawasan yang terlibat.

Pada lelaki, gejala gout biasanya bermula nyata yang berumur di antara 30 antara 60 dan biasanya dikaitkan dengan obesiti dan penggunaan yang berlebihan minuman beralkohol. Pada wanita, putus haid adalah faktor risiko utama untuk gout kerana fasa perempuan semula jadi ini menyebabkan peningkatan dalam tahap asid urik.

Wanita biasanya tidak menunjukkan gejala gout sebelum putus haid, dan jika mereka berbuat demikian, ia amat jarang berlaku. Pakar mengatakan masalah genetik yang mendasari mungkin bertanggungjawab untuk ini. Alkohol dan pengambilan tinggi makanan yang kaya dengan purin, bagaimanapun, boleh hujung skala bagi wanita untuk membangunkan gout pada tahun-tahun mereka yang lebih muda.

Gout boleh menjejaskan kanak-kanak, juga, walaupun ia adalah lebih biasa di kalangan orang dewasa. Lelaki Afrika-Amerika mungkin mengalami gout daripada yang berketurunan Eropah. Dua puluh peratus daripada pesakit gout mempunyai sejarah keluarga keadaan. Orang gemuk adalah empat kali lebih cenderung untuk mengalami gejala gout daripada mereka yang mempunyai berat badan yang normal.

Jantina, gen, usia dan bangsa adalah faktor risiko yang gout individu cenderung mempunyai kawalan sedikit atau tiada. Berbeza dengan faktor-faktor ini, ada juga orang-orang, seperti diet, obesiti, kurang bersenam, dan alkohol yang dianggap agak lebih mudah untuk mengawal.

Tidak kira apa yang menyebabkan individu untuk membangunkan artritis gout, bagaimanapun, rawatan umum untuk penyakit ini terdiri daripada ubat-ubatan, senaman dan perubahan dalam diet. Nonsteroidal ubat anti-radang atau NSAID (diambil secara lisan) atau kortikosteroid (diambil secara lisan atau disuntik) biasanya ditetapkan untuk mengurangkan keradangan. Untuk memberikan kelegaan cat, pesakit juga boleh mengambil acetaminophen (paracetamol).

Bersama-sama dengan ubat-ubatan preskripsi untuk merawat artritis gout, pesakit juga dinasihatkan untuk membuat perubahan gaya hidup tertentu untuk menguruskan keadaan mereka. Berenang, berbasikal dan hiking adalah latihan sesuai untuk mereka. Diet yang seimbang yang kaya dengan karbohidrat kompleks dan rendah purin, lemak dan protein juga penting dalam rawatan gout.

Rawatan alternatif juga telah terbukti berkesan dalam rawatan gout. Terapi jus herba dan buah-buahan yang ditetapkan. Vitamin C dan makanan tambahan kalium juga membantu kaunter tinggi asid urik. Pesakit mesti berunding doktor mereka, bagaimanapun, sebelum mencuba rawatan alternatif untuk gout untuk memastikan bahawa ini tidak memberi kesan buruk kepada keadaan kesihatan yang lain bahawa mereka mungkin mengalami.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar